
zaterdag, mei 31, 2003
Maandagmiddag van 16.00 tot 17.30 worden Sander Nieuwenhuys en Kors van Bennekom geinterviewd in Boekhandel Scheltema aan het Koningsplein in Amsterdam.
Vrijdagochtend geeft Martin Parr om 11.00 een lezing met dia's in dezelfde boekhandel.
Dit alles ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van Scheltema.
foto Martin Parr
Vrijdagochtend geeft Martin Parr om 11.00 een lezing met dia's in dezelfde boekhandel.
Dit alles ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van Scheltema.

foto Martin Parr
In het Utrechts Nieuwsblad een verslag van het Fotofestival in Naarden: Beklemmende beelden versus absurde sportfoto’s.
vrijdag, mei 30, 2003
Barbra Streisand is suing aerial photographer Kenneth Adelman and his associates for $10 million, claiming pictures they provide to others of her Malibu home and property violate her right to privacy. The lawsuit was filed May 20 in Los Angeles Superior Court and alleges five counts of privacy intrusion, including violation of the state's anti-paparazzi act.
The lawsuit asks that the defendants stop disseminating the photographs, which use "enhanced technology" and deprive Streisand "of the economic value of the use of the images of her property and residence." Adelman's website provides an aerial photography survey of the California coast for scientific and other researchers. His nonprofit organization has already captured 12,000 images.
Streisand's lawsuit alleges that detailed photographs of her property and residence she said were taken by Adelman and sold by Pictopia identify routes to enter her property and provide details that can't be seen from a public vantage point. The lawsuit cites experiences with "stalkers, threats to her safety, and undesirable personalities" who Streisand says are now provided a "road map into her residence" by the pictures.
Adelman, a retired millionaire, said his intent was to provide a baseline for conservationists and other land-use researchers interested in a detailed record of the coastline. "I think there's a free speech issue here," he said. "The photographs were taken in a public place where she doesn't have a reasonable expectation of privacy."
Bron: Associated Press.
The lawsuit asks that the defendants stop disseminating the photographs, which use "enhanced technology" and deprive Streisand "of the economic value of the use of the images of her property and residence." Adelman's website provides an aerial photography survey of the California coast for scientific and other researchers. His nonprofit organization has already captured 12,000 images.
Streisand's lawsuit alleges that detailed photographs of her property and residence she said were taken by Adelman and sold by Pictopia identify routes to enter her property and provide details that can't be seen from a public vantage point. The lawsuit cites experiences with "stalkers, threats to her safety, and undesirable personalities" who Streisand says are now provided a "road map into her residence" by the pictures.
Adelman, a retired millionaire, said his intent was to provide a baseline for conservationists and other land-use researchers interested in a detailed record of the coastline. "I think there's a free speech issue here," he said. "The photographs were taken in a public place where she doesn't have a reasonable expectation of privacy."
Bron: Associated Press.
Corbis, première agence de photographie au monde, a décidé de concentrer ses efforts commerciaux sur les agences de publicité, car "ce marché est plus important et plus profitable que celui de la presse", indique son Pdg Steve Davis dans une interview au Figaro de vendredi.
Corbis, het grootste fotoagentschap ter wereld, heeft besloten haar handelsactiviteiten te concentreren op reclame-bureaus, "omdat die markt belangrijker en winstgevender is dan die van de pers," aldus directeur Steve Davis vandaag in een interview met Le Figaro.
links Steve Davis
Corbis, het grootste fotoagentschap ter wereld, heeft besloten haar handelsactiviteiten te concentreren op reclame-bureaus, "omdat die markt belangrijker en winstgevender is dan die van de pers," aldus directeur Steve Davis vandaag in een interview met Le Figaro.

links Steve Davis
Vanmiddag vertelt Morad Bouchakour in het radio-programma Ophef en Vertier (14.00, 747AM) over de foto's die hij maakte van bewoners van Park Avenue in New York. Gisteravond was hij ook al te horen in Kunststof.
Reclame maken voor jezelf is ook een vak.
Reclame maken voor jezelf is ook een vak.
De 3-jarige dochter Alexandra van prinses Caroline van Monaco en prins Ernst August von Hannover krijgt van twee boulevard-bladen een schadevergoeding van in totaal 76.693 euro. De bladen publiceerden foto's in paparazzi-stijl waarop de baby te zien is op de arm van haar moeder die het ziekenhuis verlaat, of die zich in een privé-tuin bevindt. Het Berlijnse Kammergericht bevestigde in hoger beroep die uitspraak uit 2001 van het Landgericht. Het gaat hier om het hoogste smartegeld dat in een conflict met de pers ooit aan een minderjarige is toegewezen.
Bron: DPA via Villamedia.
Bron: DPA via Villamedia.
donderdag, mei 29, 2003

foto Reuters
Reuters photographer Abed Omar Qusini is helped by colleagues after he was shot in his leg as Israeli soldiers exchanged fire with Palestinians in the West bank town of Nablus May 29, 2003.
Along with her husband, English soccer star David Beckham and sons Brooklyn and Romeo, Victoria Beckham has jetted off to New York again, for a high-profile photoshoot for Vogue with respected photographer Mario Testino.
(Posh en Becks zijn dan ook bijna Royalty.)
(Posh en Becks zijn dan ook bijna Royalty.)
Fotograaf Hans van der Meer is vanavond te gast in het NPS-radioprogramma Kunststof van 19.00 tot 20.00.
Voor wie nu geen tijd heeft: Na de uitzending ook online te beluisteren op de website van Kunststof.
Voor wie nu geen tijd heeft: Na de uitzending ook online te beluisteren op de website van Kunststof.
Zaterdag 31 mei komt een nieuw boek uit van David Alan Harvey (bekend van National Geographic en zijn eerdere boek Cuba) onder de titel Divided Soul.
Divided Soul represents David Alan Harveys twenty-year journey through the Spanish and Portuguese diaspora in the Americas. In this selection of more than 100 colour photographs Harvey explores the exuberance and incongruities of Hispanic life and culture that hold for him an endless fascination. Since the 1970s Harvey has photographed in Spain, Portugal and throughout the New World, including Cuba, Mexico, Honduras, Brazil and Chile. A passionate and divided soul, where tradition and ritual are inherent in everyday life, is revealed in these photographs of pulsating carnivals in Trinidad, fervent religious ceremonies in Brazil, and intense Easter parades in Puerto Rico. Harvey minimizes the distance between himself and his subjects, producing images that capture the natural choreography of people within places and that resonate with magic.
Harvey is a member of the prestigious Magnum photographic agency and has worked for National Geographic since the 1970s. He is a former National Press Photographers Association Magazine Photographer of the Year and won an Eisenstadt Award in 2000.
Divided Soul represents David Alan Harveys twenty-year journey through the Spanish and Portuguese diaspora in the Americas. In this selection of more than 100 colour photographs Harvey explores the exuberance and incongruities of Hispanic life and culture that hold for him an endless fascination. Since the 1970s Harvey has photographed in Spain, Portugal and throughout the New World, including Cuba, Mexico, Honduras, Brazil and Chile. A passionate and divided soul, where tradition and ritual are inherent in everyday life, is revealed in these photographs of pulsating carnivals in Trinidad, fervent religious ceremonies in Brazil, and intense Easter parades in Puerto Rico. Harvey minimizes the distance between himself and his subjects, producing images that capture the natural choreography of people within places and that resonate with magic.
Harvey is a member of the prestigious Magnum photographic agency and has worked for National Geographic since the 1970s. He is a former National Press Photographers Association Magazine Photographer of the Year and won an Eisenstadt Award in 2000.

In the year 2050 or so there going to be a giant scream of anguish when historians, students and geeks of all types realize that most of the digital images produced during the first part of the 21st Century disappeared in The Great Hard Drive Crash of 2049. No pictures of the President. No pictures of the winner of the Kentucky Derby. All that history down the drain.
Face it, printed newspapers and magazine don't really need things THAT quickly. The paper is going to roll off the presses around midnight anyway so what difference does it make if the picture is ready 15 minutes after it's shot or two hours later as long as it makes the deadline? Not a lot. Things have been working pretty well for the last few years. Film gets shot, film gets processed, scans are made, film is filed, and those images will be retrievable in 2095...
James Colburn
Face it, printed newspapers and magazine don't really need things THAT quickly. The paper is going to roll off the presses around midnight anyway so what difference does it make if the picture is ready 15 minutes after it's shot or two hours later as long as it makes the deadline? Not a lot. Things have been working pretty well for the last few years. Film gets shot, film gets processed, scans are made, film is filed, and those images will be retrievable in 2095...
James Colburn
Shooting a picture is recognizing an event, and at the very instant and within a fraction of a second rigorously organizing the forms you see to express and give meaning to that event. It is a matter of putting your brain, your eye and your heart in the same line of sight. It is a way of life.
Henri Cartier-Bresson
Legendary French photographer Henri Cartier-Bresson isn't afraid of blood. At a soiree in his honor at the Bibliotheque Nationale in Paris, he finished signing an autograph with a drop of his own blood, the New York Post reports. When an avid female fan asked for a "piece" of Bresson, he complied by signing his autograph with a flourish. Then he said, "Wait a minute." He took a penknife from his pocket, pricked his finger, and squeezed a drop of his blood onto the paper. "Voila!" he said with a smile. "You now have a piece of me."
Bron: Centredaily.
Bron: Centredaily.
ArtDaily heeft vandaag een artikel over de tentoonstelling van werk van Nederlandse fotografen als Ad van Denderen en Teun Voeten in de Kunsthalle Wien, ter gelegenheid van het Nederlandse voorzitterschap van de Pan-Europese veiligheidsorganisatie OSCE. Het gaat om foto's van internationale mensenhandel die ook al in Nederland te zien waren, zoals in de expositie Go-No-Go.
Lees verder in ArtDaily.
Lees verder in ArtDaily.
woensdag, mei 28, 2003
De onverslijtbare Fidel Castro met zijn even degelijke Nikon:
foto Leonardo Zavataro

foto Leonardo Zavataro
De goedkope boeken-, CD- en fotosupermarkt FNAC, van oorsprong Frans maar ook actief in België, Spanje en Portugal, komt naar Nederland. Leiden had gehoopt de winkel binnen te kunnen halen, maar FNAC laat weten het oog op Maastricht te laten vallen.
Bron: Leidsch Dagblad.
Bron: Leidsch Dagblad.
Net geopend is de Blow-Up Gallery aan de Hazenstraat in Amsterdam, een nieuwe galerie voor Nederlandse fotografen met werk in groot formaat van o.a. Wubbo de Jong, Gerard Wessel, Marcel Molle en Carli Hermès. De openingstentoonstelling is voor onbepaalde tijd. De foto's (in het formaat 60x80 cm en groter) zijn ook online te koop.
Vanmiddag in Het Parool: Naarden zoekt de grenzen op.
Het hoofdthema van het tweejaarlijkse fotofestival dat in het vestingstadje Naarden wordt gehouden is 'Grenzeloos'. En dat is makkelijk, want daar valt heel veel onder, zoals blijkt uit de exposities in de Grote Kerk met het sterk uiteenlopende werk van Michael Ackerman, Corinne Day, Hans van der Meer, Ruud van Empel en andere fotografen. Naast het grote thema is elke uithoek van de vestingstad gevuld met fotografie, zowel binnen als in de open lucht. Rond de kerk zijn de mooiste foto's opgesteld van de vorig jaar overleden Parool-fotograaf Wubbo de Jong.
Het hoofdthema van het tweejaarlijkse fotofestival dat in het vestingstadje Naarden wordt gehouden is 'Grenzeloos'. En dat is makkelijk, want daar valt heel veel onder, zoals blijkt uit de exposities in de Grote Kerk met het sterk uiteenlopende werk van Michael Ackerman, Corinne Day, Hans van der Meer, Ruud van Empel en andere fotografen. Naast het grote thema is elke uithoek van de vestingstad gevuld met fotografie, zowel binnen als in de open lucht. Rond de kerk zijn de mooiste foto's opgesteld van de vorig jaar overleden Parool-fotograaf Wubbo de Jong.
dinsdag, mei 27, 2003
Deze foto van Karolina Bregula uit een Poolse SIRE-campagne is al na een week uit het straatbeeld verwijderd, na hevige protesten van het conservatieve deel van de bevolking en de Rooms-Katholieke Kerk. "Voor ons is homosexualiteit een afwijking, en deze campagne bevordert deze afwijking in de naam van zogenaamde tolerantie" zei Grzegorz Sielatycki, een leider van de Katholieke Liga van Poolse Families. "Laat homosexuelen zulke foto's maar in hun kelders bekijken, niet in het openbaar."


De tentoonstelling 'De Fotos' in het Wereldmuseum in Rotterdam is gebaseerd op het gelijknamige boek van National Geographic en toont onder meer twaalf unieke, nooit eerder geëxposeerde afbeeldingen. De expositie is te zien van 7 juni tot en met 31 augustus.
De fotos staan bekend om hun bijzondere weergave van zowel natuur als mens. Het museum wil zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met de diversiteit aan wereldwijde culturen. Op deze wijze draagt zij bij aan een respectvolle, multiculturele samenleving. De selectie van fotos is daarom vooral op de verscheidenheid van mens en cultuur gericht.
De foto's zijn alles behalve vakantiekiekjes. Het fotograferen geschiedt vaak in moeilijke omstandigheden. De taal, maar ook ontberingen, politieke spanningen of cultuurverschillen kunnen hier oorzaak van zijn. De fotograaf laat ons zien hoe de wereld er op dat moment werkelijk uitziet. Zijn camera is ons venster. Het zijn vaak de verhalen achter de foto die het beeld nog indrukwekkender maken dan het al is. Op de bekende foto van de Afghaanse vluchtelinge spreken haar ogen boekdelen. Achttien jaar later werd zij na een lange zoektocht gevonden en opnieuw gefotografeerd, nu als moeder.
Bron: De Telegraaf.
foto Steve McCurry
De fotos staan bekend om hun bijzondere weergave van zowel natuur als mens. Het museum wil zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met de diversiteit aan wereldwijde culturen. Op deze wijze draagt zij bij aan een respectvolle, multiculturele samenleving. De selectie van fotos is daarom vooral op de verscheidenheid van mens en cultuur gericht.
De foto's zijn alles behalve vakantiekiekjes. Het fotograferen geschiedt vaak in moeilijke omstandigheden. De taal, maar ook ontberingen, politieke spanningen of cultuurverschillen kunnen hier oorzaak van zijn. De fotograaf laat ons zien hoe de wereld er op dat moment werkelijk uitziet. Zijn camera is ons venster. Het zijn vaak de verhalen achter de foto die het beeld nog indrukwekkender maken dan het al is. Op de bekende foto van de Afghaanse vluchtelinge spreken haar ogen boekdelen. Achttien jaar later werd zij na een lange zoektocht gevonden en opnieuw gefotografeerd, nu als moeder.
Bron: De Telegraaf.

foto Steve McCurry
In het Eindhovens Dagblad een artikel over het fotofestival in Breda, dat exposities van gerenommeerde fotografen als James Nachtwey en Cas Oorthuys koppelt aan een internationale foto- en fotoboekenbeurs. Kooplustige verzamelaars moeten zich nog tot eind september weten in te houden.
maandag, mei 26, 2003
Vanavond een item over fotograaf Martin Parr in het KRO-programma Nederland komt thuis.
18.30-19.00 Ned.1.
18.30-19.00 Ned.1.

foto Silvia Izquierdo
Afghan girl practising karate at the Wali Ahsers Karate Club in Kabul, Afghanistan. Under the Taliban rule, women are stripped of their basic rights like sports, education and work.
Hans Kempink uit Aalten is al jaren in de ban van een geheimzinnige foto. Hij komt er niet verder mee. Wat heeft de opname van het praalgraf van de verongelukte Engelse prinses Diana de mensheid te zeggen? Hij wil zelf geen conclusies trekken. Wat moet je er ook van denken? Op het oog is het immers een gewone foto van het grafmonument van Lady Di. Hij was zelf de eerste die er iets vreemds in zag. Dat was al in 1998, maar sindsdien laat de zaak hem niet meer los. Kempink schakelde een Duitse detective in en ging met de foto naar de politie in Aalten. ‘Ik deed aangifte. Ze waren wel serieus, maar ze zeiden dat ze er niet zoveel mee kunnen.’
Het was eind 1998, toen een patiënte hem foto’s liet zien van haar excursie naar Engeland, waar de een jaar eerder verongelukte Lady Di een praalgraf heeft op het landgoed van haar voorouders. Gewone vakantiefoto’s, op het eerste oog. Een tempeltje tussen hoge bomen aan het water, op een eiland op het familielandgoed van de Spencers in het Engelse Althorp.
Maar Kempink, al twaalf jaar werkzaam als paranormaal therapeut, zag méér. Zijn ogen werden groot toen hij ontdekte dat op een stukje van de foto de bladeren van een boom een gezicht vormen. En dan niet zomaar een hoofd, nee, eentje met een tulband op. De lange vorm van het hoofd doet denken aan Osama bin Laden. Kempink liet de foto aan diverse fotografen zien, die moesten erkennen dat het beeld frappant is. Maar niemand kon er een verklaring voor geven. Vooral als de foto tegen het licht wordt gehouden, is het hoofd duidelijk en met volle dieptewerking te zien. Stel je voor dat dit een boodschap is over de ware doodsoorzaak van Lady Diana? Kempink zegt een Duitse geheime dienst te hebben ingeschakeld om de zaak tot klaarheid te brengen en ging bovendien met de foto naar de politie in Aalten. Nu zoekt hij nog contact met de familie van de prinses.
Bron: TC Tubantia.
Het was eind 1998, toen een patiënte hem foto’s liet zien van haar excursie naar Engeland, waar de een jaar eerder verongelukte Lady Di een praalgraf heeft op het landgoed van haar voorouders. Gewone vakantiefoto’s, op het eerste oog. Een tempeltje tussen hoge bomen aan het water, op een eiland op het familielandgoed van de Spencers in het Engelse Althorp.
Maar Kempink, al twaalf jaar werkzaam als paranormaal therapeut, zag méér. Zijn ogen werden groot toen hij ontdekte dat op een stukje van de foto de bladeren van een boom een gezicht vormen. En dan niet zomaar een hoofd, nee, eentje met een tulband op. De lange vorm van het hoofd doet denken aan Osama bin Laden. Kempink liet de foto aan diverse fotografen zien, die moesten erkennen dat het beeld frappant is. Maar niemand kon er een verklaring voor geven. Vooral als de foto tegen het licht wordt gehouden, is het hoofd duidelijk en met volle dieptewerking te zien. Stel je voor dat dit een boodschap is over de ware doodsoorzaak van Lady Diana? Kempink zegt een Duitse geheime dienst te hebben ingeschakeld om de zaak tot klaarheid te brengen en ging bovendien met de foto naar de politie in Aalten. Nu zoekt hij nog contact met de familie van de prinses.
Bron: TC Tubantia.
Sebastiao Salgado is is embarking on perhaps his most ambitious venture -- one that will take a decade to complete and could prove his final great photographic undertaking. Rather than viewing it as an ending, Salgado believes it will represent a point of departure for his vision of the world and has called the project Genesis. Chronicling the last places on earth unscathed by modern man, Genesis will sit alongside his two earlier collections, Workers and Exodus, to complete a groundbreaking trilogy.
Genesis should logically have come first, but I wasn't mature enough to see what needed to be photographed. Now I am. I'll be 70 by the time I finish work on this and can't imagine that I'll want to start on another major project. That doesn't matter. Everything that comes after the Genesis I have in some ways already photographed.
In Genesis, he hopes to photograph some of the 46 percent of the world that is not destroyed by mankind and is planning adventurous trips that will carry him deep into the wilderness in search of pristine landscapes.
It will mark a departure from his usual photographs, which tend to place people at the heart of the image. In another departure, Salgado is also planning to photograph wild animals and says he will spend months on the Galapagos islands and in African national parks to get to know his subjects. The third section of the project will home in on primitive tribes and nomads, while the fourth and final part will look at remote rural communities little touched by the modern world.
If I go back to these groups I believe I will find what we were like 4,000-5,000 years ago. I want to make people think about what we need to preserve, what we need to keep as reference points for mankind.
Bron: Reuters.

Genesis should logically have come first, but I wasn't mature enough to see what needed to be photographed. Now I am. I'll be 70 by the time I finish work on this and can't imagine that I'll want to start on another major project. That doesn't matter. Everything that comes after the Genesis I have in some ways already photographed.
In Genesis, he hopes to photograph some of the 46 percent of the world that is not destroyed by mankind and is planning adventurous trips that will carry him deep into the wilderness in search of pristine landscapes.
It will mark a departure from his usual photographs, which tend to place people at the heart of the image. In another departure, Salgado is also planning to photograph wild animals and says he will spend months on the Galapagos islands and in African national parks to get to know his subjects. The third section of the project will home in on primitive tribes and nomads, while the fourth and final part will look at remote rural communities little touched by the modern world.
If I go back to these groups I believe I will find what we were like 4,000-5,000 years ago. I want to make people think about what we need to preserve, what we need to keep as reference points for mankind.
Bron: Reuters.

Bij een bijeenkomst van de AEL gisteren in Roermond was fotograferen en filmen verboden door de organisatie. Chahinda Ghossein (17) uit Roermond was woedend toen ze voor de camera in de pauze geen vragen van journalisten mocht beantwoorden. ,,Pas op, het zijn slangen'', waarschuwde een van de organisatoren. ,,Spreek van tevoren goed af wat je gaat zeggen want anders krijg je spijt." Chahinda is boos op de organisatie die het fotograferen en filmen in het publiek verbood. ,,We hebben toch niks te verbergen. Als je niet gefotografeerd wil worden, moet je niet op een publieke plaats komen.''
Bron:De Limburger.
Bron:De Limburger.
De president van Argentinië, Nestor Kirchner, kwam zondagmiddag onzacht in aanraking met een metalen zonnekap. Het was geen opzet maar een ongelukje in het gedrang om hem heen.
foto Juan Roleri

foto Juan Roleri
zondag, mei 25, 2003
In de New York Times vandaag een interessant artikel van Sarah Boxer over fotografie-weblogs. 3 Pagina's vol tips en handige links. Registratie bij de New York Times is natuurlijk niet nodig om dit artikel te lezen. Klik hier.
Samira Makhmalbaf won vanavond ook de Prix du Jury op het filmfestival van Cannes.
Fotografe en regisseuse Samira Makhmalbaf heeft in Cannes de eerste prijs al binnen voor haar film Panj é asr. Zij ontving vanmiddag de 29ste Grand Prix du Jury Oecuménique, voor "haar wereldvisie die via poëtische beelden nieuwe perspectieven opent voor het leven en de toekomst." Vanavond worden de overige prijzen uitgereikt.


It was Newsweek's radical idea to have Helmut Newton, known for his erotic and extremely composed photographs, shoot a portrait of Cartier-Bresson, master of the wholly natural Decisive Moment. Cartier-Bresson loathes having his picture taken, and when he must, he insists the photographer be a member of Magnum, the cooperative he cofounded half a century ago. Newton is not.
Yet they met up in Paris last week for the shoot. "He looked good, very good,” says Newton, 83. “He did everything I wanted, and was so sweet. I shot two rolls in color because he has very beautiful blue eyes, and four of black-and-white, because, being Cartier-Bresson, it has to be black-and-white.” Though their approaches are so different, Newton has long admired Cartier-Bresson. “His pictures are about truth,” Newton says. “Real people, like the picnic by the Marne. I like that one best.” They first encountered each other 25 or 30 years ago, in a Paris cafe. “I felt he turned his nose up at me,” Newton recalls. A few years later Newton said in a television interview that, although he loved Cartier-Bresson’s work, he believed the feelings were not mutual. Soon after, Newton received a postcard from Cartier-Bresson. It read: “I like you very much.”
Newton finally saw Cartier-Bresson again last year, when Vanity Fair asked Cartier-Bresson to shoot a portrait of Newton for a portfolio by photographers older than 80. Cartier-Bresson invited Newton and his wife, June (known by her nom de camera, Alice Springs), for lunch at his flat in the rue de Rivoli. Then they walked to a nearby park to take the picture. “He had his little Leica,” Newton remembers, “and he simply would point and shoot.” Since Cartier-Bresson’s hand isn’t as steady as it used to be, some of the pictures were a bit fuzzy. “Sharpness is a bourgeois concept,” he told Newton. Newton sits back and laughs: “I thought that was just divine.”
Bron: Newsweek.
Lees meer over Henri Cartier-Bresson in de Newsweek van 2 juni.
Yet they met up in Paris last week for the shoot. "He looked good, very good,” says Newton, 83. “He did everything I wanted, and was so sweet. I shot two rolls in color because he has very beautiful blue eyes, and four of black-and-white, because, being Cartier-Bresson, it has to be black-and-white.” Though their approaches are so different, Newton has long admired Cartier-Bresson. “His pictures are about truth,” Newton says. “Real people, like the picnic by the Marne. I like that one best.” They first encountered each other 25 or 30 years ago, in a Paris cafe. “I felt he turned his nose up at me,” Newton recalls. A few years later Newton said in a television interview that, although he loved Cartier-Bresson’s work, he believed the feelings were not mutual. Soon after, Newton received a postcard from Cartier-Bresson. It read: “I like you very much.”
Newton finally saw Cartier-Bresson again last year, when Vanity Fair asked Cartier-Bresson to shoot a portrait of Newton for a portfolio by photographers older than 80. Cartier-Bresson invited Newton and his wife, June (known by her nom de camera, Alice Springs), for lunch at his flat in the rue de Rivoli. Then they walked to a nearby park to take the picture. “He had his little Leica,” Newton remembers, “and he simply would point and shoot.” Since Cartier-Bresson’s hand isn’t as steady as it used to be, some of the pictures were a bit fuzzy. “Sharpness is a bourgeois concept,” he told Newton. Newton sits back and laughs: “I thought that was just divine.”
Bron: Newsweek.

Lees meer over Henri Cartier-Bresson in de Newsweek van 2 juni.
Het nieuwe kabinet onder leiding van premier Jan Peter Balkenende wordt dinsdag beëdigd. Dat heeft de Rijksvoorlichtingsdienst zaterdag bekendgemaakt. Dinsdag wordt ook de foto met koningin Beatrix gemaakt. Bij mooi weer wordt de foto op het bordes genomen, terwijl bij regen de fotoshoot binnen plaatsvindt.
Princess Diana's favourite photographer Mario Testino has been commissioned to take Prince William's official 21st birthday portraits. Wills was impressed with Testino's relaxed approach when he took a series of informal shots of Prince Harry for his 18th birthday last year. The Peruvian-born fashion photographer is most famous for taking Diana's Vanity Fair cover shot five months before she died. A source said: "Mario has never let the Royal Family down. He has taken some fantastic pictures of Diana and Harry and was the obvious choice for the photographs."





Prins Harry. foto's Mario Testino
Testino also impressed Prince Charles with a picture of him feeding a chicken in the garden at Highgrove. And he has photographed the world's most glamorous women including Madonna, Nicole Kidman, Kate Moss and Catherine Deneuve. The best of his photographs are on show at Edinburgh's Dean Gallery. Testino, who also wants to photograph Diana's rival Camilla Parker Bowles, revealed some months ago that he hoped to be commissioned for William's 21st.
Bron: Sunday Mail.






Prins Harry. foto's Mario Testino
Testino also impressed Prince Charles with a picture of him feeding a chicken in the garden at Highgrove. And he has photographed the world's most glamorous women including Madonna, Nicole Kidman, Kate Moss and Catherine Deneuve. The best of his photographs are on show at Edinburgh's Dean Gallery. Testino, who also wants to photograph Diana's rival Camilla Parker Bowles, revealed some months ago that he hoped to be commissioned for William's 21st.
Bron: Sunday Mail.